معماری تفلیس

معرفی و بررسی جذاب ترین آثار معماری تفلیس

تفلیس، شهر ساختمان‌ها و بناهای قدیمی و مدرن است. در این شهر بافت‌های قدیمی با پل ‌های مدرن بهم متصل شده‌اند و بقایای تاریخ پر رویداد آن در همه مکان ها قابل رویت است. در مقاله پیش‌رو می‌خواهیم با جذاب‌ترین آثار معماری تفلیس آشنا شویم تا این مرتبه که به گرجستان می‌روید، شهر را از دید هنر و معماری ببینید. معماری در تفلیس از گذشته حائز اهمیت بوده و آثار آن را می‌توان در حمام‌های سنتی و تئاتر‌هایش دید. بسیاری از هتل های این شهر هم دارای معماری منحصر‌به‌فرد هستند و جزو میراث ملی گرجستان به‌شمار می‌روند. پس با ما همراه باشید تا بیشتر با سبک معماری در تفلیس آشنا شویم.


فهرست مطالب


معرفی جذاب ترین آثار معماری در تفلیس

تفلیس یکی از شهرهایی است که در طول تاریخ حاکمان مختلفی را به خود دیده است. روس‌ها، ایرانی‌ها، عرب‌ها و ترک ها جز برجسته‌ترین اقوامی هستند که هر کدام برای دوره‌ای در این خاک زندگی کرده‌اند. این گوناگونی سیاسی سبب شده تا معماری در تفلیس دستخوش تغییرات فرهنگی شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بزرگترین موزه های جهان را بخوانید. به طوری‌که در بعضی از بقایای تاریخی این شهر می‌توان سبک معماری ایرانی اسلامی و گرجستانی را در کنار هم مشاهده کرد.

اگر تاریخ گرجستان برایتان جالب است و می‌خواهید در سفرتان با سبک معماری در تفلیس هم آشنا شوید، تا آخر این مقاله با الی گشت همراه باشید تا چشمه‌هایی از هنر و معماری گرجی را با هم ببینیم.

1. ساختمان هتل ماریوت Marriott Hotel

این هتل در خیابان معروف روستاولی واقع شده که خودش یکی از آثار فرهنگی و معماری در تفلیس است. سبک معماری این ساختمان ۵ طبقه ( با ۲ طبقه زیر زمین) مربوط به دوره رنسانس – باروک است که در نمای داخلی و خارجی آن کاملا به چشم می‌آید. ساخت این هتل توسط یک معمار روسی به نام الکساندر اوزروف در سال ۱۹۱۱ شروع شد و نهایتا در سال ۱۹۱۵ توسط معماری ارمنی به نام گابریل تر میخلوف به پایان رسید.

معماری ساختمان هتل ماریوت Marriott Hotel

این هتل مجلل و لوکس زنجیره‌ای بوده و به دلیل اقامت شخصی به نام میخاییل آرامیانتس، یکی از مطرح‌ترین هتل‌های گرجستان به‌شمار می‌آید. این شخص یکی افراد با نفوذ در نفت ارمنستان بود که در این هتل اقامت داشت.اگر قصد اقامت در این هتل را دارید باید بدانید که لابی‌های مجلل و حمام‌های مرمرین این بنای ۱۰۰ ساله قرار است حسابی شگفت‌زده‌تان کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شهر وارنا  و مجموعه های تاریخی آن  را بخوانید. این هتل دارای سالن های ورزشی و شنا می‌باشد و شما می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و در هر تایمی از روز از آن استفاده کنید.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
 بررسی و آشنایی با شهر وارنا  و مجموعه های تاریخی آن + معرفی تفریحات وارنا 

2. معماری خانه اپرای ملی تفلیس Tbilisi State Opera House

خانه اپرای ملی بنای دیگریست که می‌خواهیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. این ساختمان که جزو شاخص‌ترین آثار معماری در تفلیس محسوب می‌شود بیش از ۱۶۵ سال قدمت دارد. این بنا توسط یک معمار ایتالیایی و طی ۴ سال ساخته شده و برای ۸۰۰ نفر تماشاچی ظرفیت دارد.جالب است که بدانید الکساندر دوما نویسنده فرانسوی یک بار در سال ۱۸۵۸ به تفلیس سفر کرد و یک فصل کامل از کتابش را به توصیف این عمارت پرداخت. طراحی داخلی این سالن اپرا به سبک مراکشی است و یکی از باشکوه‌ترین عمارت‌های تئاتر در تفلیس و منطقه به‌شمار می‌رود.

 معماری خانه اپرای ملی تفلیس Tbilisi State Opera House

متاسفانه در سال ۱۸۷۴ خانه اپرای تفلیس که یک نمونه خاص از معماری در تفلیس بود در اثر آتش ‌سوزی خراب شد و چیزی که الان می‌بینیم نمونه بازسازی شده‌ی آن در سال ۱۸۹۶ است. خانه اپرای جدید به سبک نئو – موریش ساخته شد؛ لذا برخلاف دکور شرقی، سالن اصلی و ورودی آن سبکی اروپایی دارد. پس از این خانه اپرا، این سبک معماری بسیار در گرجستان طرفدار پیدا کرد.

3. ساختمان مجلس تفلیس

ساختمان مجلس کنونی در واقع ساختمانی اداره پلیس در قرن ۱۹م تفلیس است که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این ساختمان یکی از دگرگون‌شده ترین آثار معماری در تفلیس است؛ زیرا در دهه‌های گوناگون بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و تغییر کرده است. تایم لاین تغییرات این بنا را می‌توان در لیست زیر خلاصه کرد:

ساختمان مجلس تفلیس
  • ساخته شده در سال ۱۸۳۹
  • تغییرات نمای جسته و گریخته در ۲۰۰ سال گذشته
  • کنسولگری پلیس تا سال ۱۸۷۹
  • مسابقه‌ای برای تغییر ساختمان به شهرداری در سال ۱۸۷۸
  • اضافه شدن برج به ساختمان در سال ۱۹۱۰
  • اضافه کردن بخش‌های جدید در سال ۱۹۱۲
به اینجا سفر کرده‌اید؟
رشته کوه آلپ کجاست؟ + سفری ماجراجویانه به کوه های آلپ و جاهای دیدنی بی‌نظیرش

4. هتل بیلتمور Biltmore Hotel

یکی دیگر از جاذبه‌های معماری در تفلیس که باز‌هم در خیابان روستاولی قرار دارد هتل بیلتمور است. این هتل در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۸ توسط یک معمار اهل شوروی ساخته شد که نمونه‌ای از سبک سوسیالیست کلاسیک در آن به کار رفته است. نام آن در گذشته IMELI بود که مخفف کلمه گرجستانی انستیتوی روسی است.

معمار این بنا که الکسی ژوزف نام داشت، به شکل ظریفی از سبک کانستراکتیویسم و سوسیالیست کلاسیک در این هتل استفاده کرده است. در نمای داخلی و خارجی آن ترکیباتی از سنگ‌های طبیعی گرجی، سنگ مرمر و چوب می‌بینیم که به درستی آن را به یکی از جاذبه های معماری در تفلیس تبدیل می‌کند.

 هتل بیلتمور Biltmore Hotel

این ساختمان پس از فروپاشی شوروی تبدیل به ادارات دولتی مختلف شد و اولین قانون اساسی گرجستان در ۲۵ آگوست ۱۹۹۵ در این مکان نوشته شده است. در حال حاضر این ساختمان تبدیل به هتل شده و جزو میراث معماری گرجستان است.با وجود پیشینه‌ تاریخی‌اش، تجهیزات رفاهی این هتل بسیار خوب بوده و شما می‌توانید در طول اقامتتان از استخر، مراکز اسپا، سالن‌های ماساژ و خیلی امکانات دیگر بهره‌مند شوید.فاصله این هتل از فرودگاه زیاد نیست و یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع یک سفر لاکچری به گرجستان می‌باشد.

5. معماری پل صلح تفلیس

مدرن ترین سازه معماری در تفلیس که در سال ۲۰۱۰ به مجموعه سازه‌های بی‌نظیر این شهر اضافه شد پل نورانی صلح است. این پل برای عابرین پیاده و روی رودخانه کورا ساخته شده و ارتفاعی ۱۵۰ متری دارد. نمای شیشه و فولاد پل صلح در کنار طراحی قوس دار آن بسیار باشکوه است و نمادی از مدرنیته و پیشرفت کشور گرجستان به‌شمار می‌رود.

معماری پل صلح تفلیس

نورپردازی‌های این پل که یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب آن است توسط هزاران چراغ LED انجام می‌شود و کار یک نوپرداز فرانسوی به نام فیلیپه مارتیونست. این چراغ ‌ها هر شب ۹۰ دقیقه قبل از غروب خورشید روشن می‌شوند و تا ۹۰ دقیقه بعد از طلوع آفتاب به کارشان ادامه می‌دهند. پترن نور چراغ‌ها دارای چندین حالت متفاوت است که فاصله بین ریکه تا اریکل را تا خود صبح زنده نگه می‌دارد.خود پل توسط معماری ایتالیایی طراحی شده و قطعاتش از ایتالیا وارد شده‌اند.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
معرفی 10 مقصد زیارتی برتر و محبوب در اروپا

6. آکادمی ملی هنر State Academy of Arts

آکادمی هنر نیز به دلیل طراحی ویژه‌ای که دارد جزو میراث فرهنگی گرجستان است و نمونه بارزی از هنر معماری در تفلیس است. جالب است بدانید که خود ساختمان توسط معماری گرجی بازسازی و مرمت شده، اما بعضی از بخش‌های آن توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده‌اند. به طور مثال می‌توان به اتاق آیینه‌ها اشاره کرد که توسط هنرمندان ایرانی به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده و از جاذبه‌های اصلی آکادمی ملی هنر تفلیس شمرده می‌شود.شما می‌توانید در این اتاق عکس‌های زیبا بگیرید و خاطرات خود را از این شهر فرهنگی تاریخی برای همیشه ثبت کنید.

7. معماری ساختمان تئاتر روستاولی

تئاتر دیگری که در لیست جاذبه های معماری در تفلیس قرار می‌گیرد، تئاتر روستاولی است. این بنا در سال ۱۸۸۷ محل فعالیت جامعه هنری گرجستان بوده و معمارانی مانند کورنا تاتیشف و الکساندر زیم کوویچ در طراحی و ساختش مشارکت داشته‌اند.چیزی که اول از همه در مورد این ساختمان توجه‌تان را جلب می‌کند، پنجره‌های عریض و نیم ستون‌های بلند آن است. در مورد فضای داخلی بنا می‌توان اینطور گفت که اتاق‌های معمولی ساختمان ابعاد بزرگی داشته و اتاق‌های زیرسیروانی‌اش، پنجره‌های گرد و بلند دارند.

معماری ساختمان تئاتر روستاولی

زیر زمین تئاتر یک رستوران معروف دارد که در قدیم بسیاری از هنرمندان و شاعران در آنجا با هم ملاقات می‌کردند. پیش از حاکمیت شوروی دیوارهای تئاتر توسط نقاشان مشهور گرجی تزیین شده بود ولی در زمان شوروی همه دیوارها را سفید کردند و در حال حاضر جز در بخش‌های مرمت شده اثری از آن نقاشی‌ها باقی نمانده است.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
بهترین زمان سفر به تفلیس؛ شهری با تاریخ ایران و روسیه در گرجستان

8. دفتر مرکزی بانک گرجستان

همانطور که شاهد هستید بیشتر بناهای ارزشمند معماری در تفلیس اکنون توسط سازمان‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنای ۱۸ طبقه‌ بانک مرکزی گرجستان توسط معماران گرجستانی جورج چاخافا و زوراب جالاگانیا طراحی شده و روی تپه‌ای شیب دار قرار دارد. این ساختمان در ابتدا ساختمان وزارت راه سازی تفلیس بود.

دفتر مرکزی بانک گرجستان

نمای بیرونی ساختمان شبیه مکعب‌هایی‌ است که بهم وصل شده‌اند و همچنین در بالای آن‌ها ۵ بخش افقی قرار گرفته است. دلیل این نوع طراحی را می‌توان در ایده‌ی پشت معماری این ساختمان یعنی Space City یا شهر فضایی یافت. طبق این ایده سعی می‌شود تا استفاده کمتری از سطح زمین شود تا بنا کمترین فضای شهری را اشغال کند.

9. حمام سنتی Orbeliani

حمام رنگارنگ یا حمام اوربلیانی شبیه مساجد ایرانی با کاشی‌های رنگارنگ تزیین شده و یک حمام سنتی است. این حمام قدمتی مربوط به قرن ۱۷ میلادی داشته و اثر معماری قابل تاملی در تفلیس به‌شمار می‌رود.پس اگر وسط تفلیس هوس حمام گوگرد کردید حتما به حمام سنتی Orbeliani سری بزنید.

10. معماری کاخ هنر Art Palace

شما می‌توانید موزه ملی تئاتر، موسیقی و سینمای گرجستان را در این اثر بزرگ معماری در تفلیس بیابید. معمار کاخ هنر شخصی به نام Paul Stern بود که معماری گوتیک و ایرانی را باهم تلفیق کرده و چنین بنایی ساخته است!داخل این کاخ نمونه‌هایی از نقاشی‌های قرن ۱۷، مینیاتورهای پارسی، آثار هنری قرن ۲۰، نامه‌های شخصی و دست‌نوشته‌های افراد معروف و مجموعه‌ای از لباس‌های تئاتر دیده می‌شود که هنرمندان در آنجا به یادگار گذاشته‌اند.

 معماری کاخ هنر Art Palace

نتیجه گیری

علاوه‌بر آثار معماری در تفلیس، این شهر پتانسیل تاریخی و تفریحی بالایی نیز دارد که بهتر است پیش از سفر به گرجستان حتما با آن‌ها آشنا باشید. مکان‌هایی مثل پارک‌، شهربازی، کلیسا، هتل و بازارهای سنتی در این شهر وجود دارد که بازدید از همه آن‌ها شما را با تمام جنبه‌های گرجستان آشنا خواهد کرد.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
بررسی و آشنایی با شبگردی های لذت بخش در باتومی ومعرفی ۱۲ مورد از بهترین شبگردی در باتومی

سخن پایانی

شما در این مقاله با جذاب ترین آثار معماری تفلیس آشنا شدید.همچنین از ویژگی های معماری آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

مهمترین جاذبه‌های معماری خیابان روستاولی تفلیس کدام‌اند؟

ساختمان هتل ماریوت، هتل بیلتمور Biltmore Hotel و ساختمان تئاتر روستاولی جزو سازه‌های مهم معماری در تفلیس هستند که همگی در خیابان روستاولی واقع شده‌اند.

آیا تفلیس حمام گوگرد دارد؟

تفلیس دارای چندین حمام گوگرد است. حمام Orbeliani یکی از حمام‌های گوگردی و سنتی تفلیس است که رگه‌هایی از معماری ایرانی را نیز در خود دارد.

پیشنهاد ما به شما

مقصد زیارتی برتر و محبوب در اروپا

معرفی 10 مقصد زیارتی برتر و محبوب در اروپا

امروزه بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند که از مکان های زیارتی با قدمت تاریخی …

دیدگاهتان را بنویسید