شهر میزبان

معرفی وآشنایی با شهرهای میزبان جام جهانی قطر + بررسی ویژگی های اقتصادی و اهمیت آنها

شهر های میزبان جام جهانی قطر شهرهایی هستند که قرار است پذیرای میلیون ها نفر تماشاچی و گردشگر باشند، پس باید شهرهایی دیدنی و البته تجهیز شده باشند. بیست و دومین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال که در تاریخ بیست و یکم ماه نوامبر تا هجدهم ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ برگزار می شود، در ایران معادل با سی‌ام ماه آبان تا بیست و هفتم ماه آذر سال ۱۴۰۰ شمسی است. این اولین باری است که یک کشور آسیایی میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است. کشوری عربی در خاورمیانه که بعد از بیست سال برای دومین بار به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شده است. نکته مهم اینکه این دوره از مسابقات جام جهانی آخرین دوره‌ای خواهد بود که در آن ۳۲ تیم شرکت می کنند و جام جهانی ۲۰۲۶ میزبان ۴۸ تیم خواهد بود.


فهرست مطالب


کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

انتخاب یک کشور و شهرهای میزبان جام جهانی قطر ، برای رویداد بزرگی مانند جام جهانی، شرایط ویژه و خاص خود را می طلبد. فیفا درحالتی کشور قطر را برای میزبانی بیست و دومین مرحله جام جهانی انتخاب کرد که کشورهایی مانند کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و ژاپن نیز برای برگزاری این مسابقات اعلام آمادگی کرده بودند. مهمترین رقیب کشور قطر استرالیا بود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دریاچه عشق دبی را بخوانید.تا آخرین لحظه همه تصور می‌کردند که فیفا قرار است میزبانی بیست و دومین مرحله جام جهانی را برعهده بگیرد. اما قدرت و نفوذ دست بکار شد و قطر برنده رقابت شد. برآوردهای انجام شده هزینه احتمالی کشور قطر برای این مسابقات را ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند.

کدام شهرهای قطر میزبان جام جهانی هستند؟

ناگفته نماند که جام جهانی ۲۰۲۲ اولین رقابتی خواهد بود که در فصل پاییز برگزار می شود. علت انتخاب فصل پاییز نیز گرمای بیش از حد کشورهای عربی است. همچنین دولت قطر متعهد شده که با بهترین امکانات هوای گرم را متعادل کرده و فضا را برای بازی ها آماده کند. براساس آخرین تعهد کشور قطر، قرار است دما از ۴۳ درجه سانتیگراد به ۱۹ درجه سانتیگراد کاهش یابد. ضمن اینکه قطر شهری به نام شهر لوسیل را افتتاح کرد که قرار است افتتاحیه و اختتامیه بازی های جام جهانی در فضایی مجلل و کاملاً رویایی در این شهر برگزار شوند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آکواریوم دبی رابخوانید.شهرهایی که میزبانی برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ را بر عهده دارند شامل شهرهای لوسیل، دوحه، الریان، الوکره و الخور هستند. در ادامه با هم گشتی شهری در این مقاصد انتخابی خواهیم داشت.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
معرفی معروف‌ترین جاهای دیدنی ژاپن 1402

شهرهای میزبان جام جهانی قطر | شهر اول: لوسیل

شهر لوسیل lusail یکی از شهرهای میزبان جام جهانی قطر است که آن را با هدف میزبانی جام جهانی تاسیس کردند. قسمتی از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در شهر لوسیل برگزار خواهد شد. طراحی و ساخت این شهر از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و با مشخص شدن زمان دقیق برگزاری جام جهانی آن را سریعا به اتمام رساندند. شهر لوسیل در ابتدا روستایی کوچک در ۱۵ کیلومتری شهر دوحه بود و ساکنانی به ریاست قبیله آل ثانی داشت. مهمترین قسمت این شهر تپه های مرتفع و صخره‌ای است که در گذشته های دور دریانوردان با هدف پیدا کردن خشکی آن را نشان می کردند. قدمت روستا مشخص نیست اما تاریخ برخی از بناهای آن به سال ۱۹۰۱ برمیگردد. در این شهر مناطق مسکونی، فروشگاه های لوکس، زمین گلف، استراحتگاه های جزیره‌ای، مارینا، جزیره های مصنوعی، امکانات تفریحی و غیره مستقر شده است.

شهرهای میزبان جام جهانی قطر | شهر اول: لوسیل

بطور کلی شهر لوسیل ۱۹ منطقه داشته که ظرفیتی معادل ۲۵۰ هزار نفر برای آن در نظر گرفته‌اند. شهر لوسیل را برای میزبانی ۲ بازی گروه G، ۳ بازی گروه C و یک بازی گروه H در نظر گرفته‌اند. نکته مهم اینکه استادیوم طراحی شده در شهر لوسیل بزرگترین استادیوم قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ است که برای فینال انتخاب شده است. ظرفیت استادیوم لوسیل ۸۰ هزار نفر بوده و بعد از تمام شدن جام جهانی به ۴۰ هزار نفر کاهش پیدا میکند. فضاهای خالی ایجاد شده بعد از کاهش ظرفیت استادیوم برای جانمایی فعالیت هایی مانند کافه، کلینیک درمانی، فروشگاه و تجهیزات ورزشی _ آموزشی استفاده می شوند.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
آکواریوم دبی؛ از هم‌نشینی با پادشاه کروکودیل‌ها تا غواصی با کوسه‌ها

شهر دوم: دوحه

شهر دوحه Doha قطر را جذاب ترین و پرطرفدار ترین شهر این کشور می دانند. یک مقصد گردشگری لوکس که سالانه افراد زیادی برای سیاحت و تفریح به آن سفر می کنند. مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ بهانه‌ای شده که طرفداران این شهر چند برابر شوند. دوحه پایتخت قطر و از شهرهای میزبان جام جهانی قطر است که در شمال الخور و در جنوب الوکره قرار دارد. این شهر برای میزبانی یک بازی گروه B، ۲ بازی گروه A،۲ بازی گروه C، ۱ بازی گروهی E، ۱ بازی گروه D، ۲ بازی گروه G، ۲ بازی گروه F و ۱ بازی گروه H در نظر گرفته شده است. این بازی ها در استادیوم ۹۷۴ و استادیوم الثمامه برگزار خواهند شد.

دوحه

استادیوم الثمامه در ۱۲ کیلومتری جنوب دوحه است. نماد فرهنگ عربی که با الهام از قهفیه، گهفیه یا عرقچین اعراب ساخته‌ شده است. برای آبیاری مناطق سبز از آب بازیافتی و برای پوشش سایت از درختان بومی کمک گرفته‌اند. استادیوم دوم شهر دوحه، ۹۷۴ یا راس ابو عبود نام دارد که مدولار بوده و از ۹۷۴ کانتینر تشکیل شده است. این استادیوم بعد از پایان جام جهانی تخریب شده و از کانتینرهای آن در مصارف صنعتی استفاده می‌شود. اتوبوس های شهری دسترسی توریست‌ها و گردشگران را به سایر نقاط دوحه تامین می‌کنند و تاکسی ها در ۲ دسته معمولی و شیک در خدمت آنها هستند. همچنین ۴ خط مترو با ۱۰۰ ایستگاه، ۳۰۰ کیلومتر از شهر را پوشش می‌دهند. مترو ارزان و سریع است و حمل و نقل را براحتی انجام می دهد.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
با شهر صورتی هند، جیپور آشنا شوید + معرفی جاذبه‌های شهر جایپور

شهر سوم: الوکره

شهری ساحلی از شهرهای میزبان جام جهانی قطر که شهر دوحه در شمال آن قرار دارد و به خلیج فارس محدود می شود. در گذشته یک روستای کوچک بوده که مردم در آن با صید مروارید و ماهی روزگار می‌گذرانده اند. شهر الوکره Al Wakrah با گذشت زمان به شهری کوچک تبدیل شده و جمعیت آن بیش از ۸۰ هزار نفر است که در حال حاضر دومین شهر کشور قطر به حساب می‌آید. شهر الوکره میزبان ۱ بازی گروه H و ۳ بازی گروه D خواهد بود که این بازی ها در استادیوم الجنوب برگزار خواهند شد. استادیوم الجنوب را با نام استادیوم الوکره نیز می‌شناسند که بعد از بازسازی استادیوم خلیفه دومین ورزشگاهی بوده است که برای جام جهانی قطر آن را آماده کرده اند.

شهر سوم: الوکره

در ساخت این استادیوم از اِلِمان های معماری پست مدرن و نئو فوتوریسم استفاده شده و کانسپت نمای خارجی آن با الهام از لنج های سنتی یا جهازاتی طراحی شده است. اعراب در گذشته از این لنج ها برای صید مروارید استفاده می کردند. بد نیست بدانید که در استادیوم الجنوب علاوه بر برگزاری مسابقات، مراسم های دیگری مانند عروسی و امکانات متعدد دیگری مانند فروشگاه، رستوران، باشگاه اسب سواری، پیست دوچرخه سواری، موسسه آموزشی و غیره نیز گنجانده شده است.

شهرهای میزبان جام جهانی قطر | شهر چهارم: الریان

الریان Al-Ryan که در میان شهرهای میزبان جام جهانی قطر ، شهری توریستی و پرجمعیت محسوب می شود در نزدیکی دوحه و در ساحل شرقی شبه جزیره قطر قرار گرفته است. شهری دیدنی با جمعیتی در حدود ۶۰۰ هزار نفر که جاذبه های طبیعی و گردشگری آن بی نظیر است. استادیوم بین‌المللی خلیفه، مرکز خرید ویلاجیو قطر، امکانات رفاهی و پارک دیدنی اسپایر در کنار اقامتگاه ها و هتل های لوکس و استثنائی، از جمله جذابیت های این شهر هستند. این شهر میزبان ۴ بازی گروه B، ۲ بازی گروه A، ۱ بازی گروه C، ۳ بازی گروه E، ۲ بازی گروه D،۳ بازی گروه F و ۳ بازی گروه H خواهد بود.

 الریان

استادیوم بین‌المللی خلیفه، استادیوم احمد بن علی الریان و استادیوم شهر آموزش، برای این مسابقات در نظر گرفته شده اند. استادیوم احمد بن علی الریان که ورزشگاه اصلی لیگ ستارگان قطر است، در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد برای بازی‌های جام جهانی آن را بازسازی کردند. ظاهر مواج این استادیوم به شدت مورد توجه قرار گرفته است و ظرفیت آن بعد از اتمام جام جهانی به ۲۰ هزار صندلی کاهش پیدا می کند. استادیوم بین المللی و مشهور خلیفه که در سال ۱۹۷۶ ساخته شد، در سال ۲۰۱۷ برای جام جهانی بازسازی شد و در تاریخ ۳۰ آبان اولین بازی ایران در مقابل انگلیس و در این استادیوم برگزار خواهد شد.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
راهنمای سفر به لبنان + معرفی جاذبه‌های گردشگری و دیدنی آن

شهر پنجم: الخور

پنجمین و آخرین شهر که از شهرهای میزبان جام جهانی قطر محسوب می شود، الخور Al Khor, نام دارد. استادیوم البیت واقع شده در این شهر است که ۲ بازی گروه A، ۱ بازی گروه B، ۱ بازی گروه F و ۲ بازی گروه E در آن برگزار می شوند. شهر الخور در قسمت شمالی قطر و در مرکز استانی با همین نام واقع شده است. این شهر را بزرگترین و مهمترین شهر از شهرهای کشور قطر می دانند که اهمیت ویژه ای از لحاظ اقتصادی برای این کشور دارد. استادیوم البیت دومین استادیوم بزرگ کشور قطر است که برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

شهر پنجم: الخور

در این استادیوم ۹ بازی از بازی های جام جهانی برگزار خواهند شد. برای طراحی این استادیوم از کانسپت فرهنگ و تاریخ اعراب بادیه نشین استفاده شده و این نماد را در سقف استادیوم البیت استفاده کرده اند. در فضای داخلی استادیوم یک هتل لوکس تعبیه شده که بالکن های اتاق های آن همگی مشرف به زمین فوتبال هستند. در شهر الخور با استفاده از مترو، تاکسی، اتوبوس و کرایه ماشین به راحتی می توانید تردد کنید. ناگفته نماند که در شهر الخور جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی مانند پارک الخور، ساحل الفرکیه، جنگل ساحلی التکیره و جزیره بنفش قرار دارند.

قطر و شهرهایی استاندارد

کشور قطر با هر ترفندی که بود، توانست در بیست و دومین دوره مسابقات جام جهانی سال ۲۰۲۲ میلادی افتخار میزبانی را کسب کند. در هر حال این کشور از مدتها پیش خود را برای این میزبانی آماده کرده بود و با ارتقاء امکانات موجود در خود و منطبق کردن آنها با استاندارد های جهانی، توانست نظر مثبت فیفا را جلب کند. شهرهای میزبان جام جهانی قطر ۲۰۲۲، همگی شهر هایی لوکس و پیشرفته هستند که کاملا تجهیز شده بوده و تمام امکانات رفاهی را با هوشمندی و تفکری مدرن، برای مسافران و گردشگران در خود جای داده اند.

به اینجا سفر کرده‌اید؟
8 تفریح برتر دبی که به گردشگران پیشنهاد می شود

سخن پایانی

شما در این مقاله با شهرهای میزبان جام جهانی قطر آشنا شدید.همچنین از ویژگی های اقتصادی آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چرا جام جهانی در قطر جذاب است ؟

در دسامبر 2010، قطر با کسب حق میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 تاریخ ساز شد و اولین کشور خاورمیانه شد که این کار را انجام می دهد.

آیا قطر تا به حال در جام جهانی بازی کرده است ؟

تیم ملی فوتبال قطر از زمان استقلال این کشور در سال 1971 هرگز به هیچ یک از جام جهانی فوتبال راه نیافته است.

پیشنهاد ما به شما

تور مسافرتی وان و اقامت در هتل های 5 ستاره این شهر جذاب در ترکیه

در این مطلب می خواهم درباره شهر زیبای وان ترکیه صحبت کنم و در ادامه …

دیدگاهتان را بنویسید